Funneling
Een bedrijf heeft vaak een website waarop gewerkt wordt met conversies. Maar uit onderzoek blijkt dat maar 22% van de bedrijven daadwerkelijk ook tevreden zijn met de conversiepercentages. Wat kunnen bedrijven anders doen om meer conversies te faciliteren?

Conversietrechter
Om goed uit te kunnen leggen hoe de conversiepercentages omhoog kunnen moet er eerst worden uitgelegd wat een conversietrechter is. De trechter is een manier om de stroom van de klanten te visualiseren.
Er bestaan veel manieren om conversies te krijgen, hier een aantal voorbeelden:
- SEO
- Contentmarketing
- sociale media
- betaalde advertenties op sociale media
Daarna moet er voor gezorgd worden dat de klant ook daadwerkelijk interesse begint te krijgen in het product. Als dat gelukt is ontstaat er ook een verlangen om het product te krijgen. En dan ontstaat de actie.
Het ideale koopproces
Om te weten wat er verbeterd moet worden is het ook van belang om eerst het ideale koopproces en het huidige koopproces in kaart te brengen. Door een aantal handige plug-ins op de website is het gemakkelijk om de bezoeker te volgen in het proces op de website. Op deze manier is dus te meten hoe de bezoeker zich gedraagt en hoeveel er dus daadwerkelijk kijken naar pagina’s, kijken naar producten en wie dan ook overgaat op het kopen ervan.
Per product moet er gedacht worden met allemaal andere conversietrechters. Ieder product heeft een andere doelgroep en hiermee dus ook een andere trechter. Het is dus niet verstandig te denken dat alle acties tot conversie optimalisatie op elke product/pagina werkt. Geef de bezoeker dus genoeg mogelijkheden om informatie te krijgen en probeer hier dan ook echt op in te spelen.
Google Analytics
Google Analytics geeft jouw als website de mogelijkheid om een beeld te krijgen van het proces van de klant. Om te beginnen is te adviseren om in ieder geval één doel per trechterfase in te stellen. Deze doelen zijn relatief makkelijk om in te stellen en geeft jouw als website eigenaar de mogelijkheid om te bekijken wat er wel behaald wordt van de doelen en wat niet. Op deze manier is te onderzoeken of er iets niet goed is aan de pagina of dat het niet goed genoeg verkocht word aan de consument..
Tips per trechterfase
Bovenkant van de trechter
Een klant moet niet direct een product naar voren geschoven krijgen op het moment dat hij of zij op jouw website komt. Meet eerst een waar de klant allemaal naar kijkt. Gaan er veel direct weg of kijken ze verder? Is er een mogelijkheid om de klant een vraag te stellen? En wat wil je de klant dan vragen?
Middenstuk van de trechter
Als mensen meer behoefte hebben aan het bekijken van het product en dus ook meer interesse hebben is het belangrijk dat de klant de volgende opties krijgt:
- Productvergelijkingen
- Formulieren moeten juist zijn
- E-mails vanuit de website moeten perfect zijn
Onderkant van de trechter
Als de mensen na al deze conversies zijn gebleven is het tijd om een kleine duw in de rug te geven. Deze duw moet niet te hard zijn, want klanten willen natuurlijk altijd zelf nog de beslissing maken. Mogelijkheden voor een duw zijn:
- Call-to-Action knop
- Zorgen voor meer leads bij ingevulde formulieren
- Mensen terughalen na een aankoop
Per website/verkoper is het natuurlijk verschillend hoe er met de klant om moet worden gegaan. Sommige type website kunnen direct de klant aansporen iets te kopen, en sommige moeten eerst een band opbouwen met de customer. Dit is iets wat zelf ondervonden moeten worden en hierbij zal er ook veel getest moeten worden. Succes met het verbeteren van uw funneling proces en het bewerken van uw klanten.