5 minuten | 26 oktober 2022 | Jelle Stegers
Reactie op je zakelijke mail
Ik denk dat iedereen wel weet hoe het is om met een overvolle mailbox de dag te starten, het voelt dan net alsof je al meteen 1-0 achterstaat. Jij als thuiswerker hebt geen keus, de mail is tenslotte communicatiemiddel nummer één. Het grootste nadeel van maile nis dat je geen reactie krijgt. In deze blog ga ik je vertellen hoe jij ervoor kan zorgen dat alle jouw zakelijke mailtjes binnen een dag worden beantwoord.
Je zakelijke mail is veelste langzaam geschreven
Draai er niet omheen, niemand zit te wachten op die vol getypte a4’tjes die wel eens worden verstuurd. Wees gewoon straight to the point. Hoe eerder hoe beter, er is niet echt een duidelijke richtlijn maar probeer lekker onder die 2 alinea’s te blijven.
Het gevoel om zakelijk te moeten overkomen op een mailtje is de reden dat jij geen ,of veel te laat, een reactie krijgt. Hoewel het vast goed bedoeld is haken veel mensen al gauw af en maken ze de keuze om een andere mail eerst te beantwoorden.
Bijkomend nadeel is het percentage mailtjes die op de telefoon worden gelezen, hoe meer tekst hoe langer de mail lijkt. Op zo’n klein schermpje moet natuurlijk alle tekst worden aangepast aan het kleinere formaat.
Wat gaat er nog meer niet goed?
Het gebruiken van veel Vet gedrukte woorden en uitroeptekens(!) is ook een No go, hoewel jij het vast enorm goed bedoelt hebben woorden en leestekens vaak geen emotie en denkt de ontvangende partij(misschien wel je collega) dat jij hem iets oplegt of boos bent.
Een andere manier om reactie te versturen en ontvangen is door gewoon lekker simpel te blijven. ‘’regel jij vanmiddag de projector?’’ antwoord: ”is goed Groet, xxxx’’. Geen lang verhaal of onnodige tekens, wees simpel en direct. Wil je nog meer weten over het schrijven van een zakelijke mail? Kijk dan even op Deze site
Tot slot, gebruik geen ps. Dat is niet bedoelt voor in de mail en word snel vergeten te lezen. Als je iets bent vergeten tijdens het schrijven voeg je het aan het eind gewoon toe aan de mail, sluit vervolgens de zakelijke mail af met een handtekening. Die kun je in outlook automatisch instellen, kijk maar eens op deze site!
Ook benieuwd naar de ultieme mail software? kijk dan ook even op deze blog!
